Necaset bulunan bir yerin üzerine seccade sererek namaz kılınır mı?

Değerli kardeşimiz,

Namaz kıldığı seccadenin astarında namaza engel olacak kadar necaset bulunur ve hemen giderilmesi mümkün olmazsa, İmam Muhammed’e göre, -astar dikili vaziyette bile olsa- kılınan na­maz caizdir. İmam Ebû Yusuf’a göre, astar dikili, bitişik vaziyette ise caiz değildir. (El-Muhit / Serahsi – Fetâvâ-yi Kaadıhan.) Ebu Yusuf’un görüşü, ihtiyata daha uygundur.

Kalınca bir mermer ya da sal taş veya kalınca bir yaygı üzerinde namaz kılan kimse, bunun alt kısmının necis olduğunu bil­se bile yine namazı caizdir. Bu, İmam Muhammed’e göredir. Fetva da buna göre verilmiştir. Çünkü tercihe daha layıktır. (Şerh-i Münyetü’l-Musalli / İbn Emir Hacc.)

Kalınca keçe hakkındaki hüküm de böyledir. Kalın tahtayı ve benzeri eşyayı buna kıyas yapmak mümkündür.

Üzerinde, yanında veya altında dirhem miktarından fazla neca­set bulaşmış olan bir ayakkabıyla namaz kılmak caiz değildir. Bu­nun gibi, ayaklarında çorap ya da ayakkabı bulunduğu halde necis olan bir yer üzerinde durup namaz kılmak caiz değildir. Ama ayakkabılarını çıkarıp onların üzerine ayaklarını koyarak namaz kılar­sa caiz olur. Bu husus daha çok cenaze namazlarında meydana gelir.

O halde cenaze namazı kılarken ayakkabılara dikkat edilir: Dir­hem miktarından fazla bulaşmış bir necaset varsa veya üzerinde durduğu yer necis bulunuyorsa, o takdirde ayakkabıları çıkarıp üze­rine basarak namaz kılmak gerekir. Böyle bir şey tespit edilmemişse, ayakkabıyla namaz kılmak caiz olur.

(Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/214-215)

Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet

Yorum gönder

You May Have Missed