Hz. Ömer, Kuran’a abdestsiz dokunmanın caiz olduğunu mu söyler?
Soru Detayı– Hz. Ömer’in “Sana bu (Kuran-ı Kerîm’in abdestli okunacağına dair) fetvayı kim verdi?” sözü sahih mi?
– Eğer sahihse neden ayete ve hadislere göre Kuran’a abdestsiz dokunulmaz deniyor?
– Ömer b. Hattâb, Kur’ân-ı Kerîm okuyan bir topluluğun arasında bulunuyordu. Bu arada tuvalet ihtiyacı için oradan ayrıldı, sonra dönüp geldi, tekrar Kur’ân okumaya başladı. Bunun üzerine adamın biri: “Ey Mü’minlerin emîri! Abdestin olmadığı halde Kur’ân okuyorsun!” dedi. Hz. Ömer: “Sana bu (Kur’ân-ı Kerîm’in abdestli okunacağına dair) fetvayı kim verdi? (Yalancı Peygamber) Müseylime mi?” cevabını verdi. (el-Muvatta, Kur’ân; 2)
– Bu şekilde bir hadis var mıdır? Varsa sahih midir?
Değerli kardeşimiz,
– Bu hadisin senedindeki raviler sikadır, dolayısıyla hadis sahihtir.(bk. Zürkani, Şerhu’l-Muvatta, 2/5)
– Hadiste, Kur’an’a abdestsiz dokunmak diye bir ifade yoktur. Değişik şerhlerde de “dokunma” değil, Kur’an’a dokunmadan ezbere okumaktan söz edilmiştir.
Nitekim, Kur’an’a dokunmadan -ittifakla- abdestsiz okunabileceğini söyleyen alimler şu hadisi de şahit göstermişlerdir:
İbn Abbas anlatıyor:
“Hz. Peygamber uykudan uyandı, gözlerini oğuşturdu, sonra Al-i İmran suresinin son on ayetini okudu. Ardından kalkıp abdest aldı.”(Buhari, Vitr 1)
Hz. Ali de şöyle demiştir:
“Hz. Peygamberi cünüplükten başka bir şey Kur’an okumaktan alı koymazdı.” (Ebu Davud, Taharet,229; Tirmizi, Taharet, 146)
Bu açıklamalar da gösteriyor ki, Hz. Ömer abdestsiz Kur’an’a dokunmamış, ona dokunmadan okumuştur. Hz. Ömer’e soran kişi ise bunun caiz olduğunu bilmiyordu.
Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet
Yorum gönder